Jeszcze cztery lata poczekamy na inaugurację połączeń z Oleśnicy do Kępna i Wieruszowa lub Wielunia. Opóźnienie ich startu ma być związane z późniejszym niż założony terminem zakończenia trwającej modernizacji linii 181. Wkrótce marszałkowie mają rozpocząć rozmowy o ostatecznym kształcie rozkładu jazdy.
Trwa
modernizacja linii kolejowej 181 na odcinku Oleśnica – Kępno. Wkrótce po zakończeniu prac ma tam zostać wznowiony regularny ruch pociągów międzyregionalnych, które zamierzają finansować marszałkowie województw wielkopolskiego i dolnośląskiego. Dzięki zapowiedzianej właśnie współpracy z województwem łódzkim połączenia będą realizowane w relacji wydłużonej przynajmniej do Wieruszowa.
Ruch regionalny powróci na odcinek Kępno – Wieruszów – Wieluń
– Obecnie prowadzone są rozmowy w zakresie uruchomienia połączeń Wrocław – Kępno – Wieruszów/Wieluń. Przedłużenie trasy pociągów do Wieruszowa bądź Wielunia uzależnione jest od terminu zakończenia inwestycji w ramach programu Kolej Plus realizowanej przez województwo łódzkie – potwierdza Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego. Mówi tu o zadaniu, które obejmie budowę nowego odcinka z Chorzewa-Siemkowic w rejon Wielunia wraz z przebudową infrastruktury w samym Wieluniu.
UMWW analizuje obecnie możliwości finansowe i taborowe, a po ich zakończeniu ma podjąć rozmowy z urzędami marszałkowskimi z Łodzi i Wrocławia. Samorządy wspólnie określą liczbę par kursów oraz sposób organizacji przewozów. – Jesteśmy gotowi partycypować w kosztach funkcjonowania połączeń na tej linii – zapewnił nasz rozmówca. Podkreślił jednocześnie, że w województwie wielkopolskim leży stosunkowo krótki fragment trasy, która zaspokajałaby w jego opinii głównie potrzeby mieszkańców regionów łódzkiego i dolnośląskiego.
Start kursów trzy lata później
Są też jednak informacje dużo gorsze dla oczekujących na powrót pociągów regionalnych na odcinki Oleśnica – Kępno i Kępno – Wieluń. Jak poinformowała niedawno posłanka Razem Paulina Matysiak, elektryfikacja trasy z Oleśnicy przez Syców do Kępna ma bowiem zakończyć się w 2029 r., a zatem aż trzy lata po zakładanym dotychczas terminie. Sygnały o znacznym opóźnieniu inwestycji potwierdził teraz poznański urząd marszałkowski. – Z uwagi na problemy z uzyskaniem zasilania na poszczególnych podstacjach uruchomienie połączeń w trakcji elektrycznej będzie możliwe od roku 2029 – stwierdził przedstawiciel samorządu, powołując się na dane przekazane przez PKP Polskie Linie Kolejowe Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Dolnośląskiego.
Również na rok 2029 przewidziane jest zakończenie wspomnianej już inwestycji prowadzonej na wniosek województwa łódzkiego w ramach programu Kolej Plus. Jednym z jej elementów ma być umożliwienie rozpoczynania i kończenia biegu pociągów na dzisiejszym przystanku Wieluń, który jest położony w centrum miasta. – W związku z tym niecelowe byłoby wcześniejsze uruchamianie pociągów w trakcji spalinowej w relacji ograniczonej do stacji Wieluń Dąbrowa – ocenił Robert Pilarczyk.
O szczegółowe informacje na temat opóźnienia prac poprosiliśmy PLK. Wkrótce przekażemy więcej danych dotyczących zmian w harmonogramie modernizacji linii 181.